De tentoonstelling, gewijd aan het werk van Marina Abramovic in het Stedelijk Museum, kent een aantal uitingen die ook een beter inzicht geven in het veteranenvoetbal.
Natuurlijk het fysieke ongemak, in een 45+ team is dat onontkoombaar: inmiddels drie kunstheupen, evenzoveel kunstknieën, verschillende onwillige achillespezen, een gescheurde hamstring, hoofdverwondingen enfin: de vergelijking met Bones for Balkan Barok ligt voor de hand.
Neemt niet weg dat AFC tegen en bij Overamstel 45+1 een flitsende start kende: na 16 minuten stond het al 0-3: prachtige lob van Amit, koele afmaker van Twan en een loopactie van Sander leken de wedstrijd vroeg te beslissen. Zeker toen daarna Amit ook nog de 0-4 in het doel legde.
Maar daarna kwam een ander aspect aan de orde: de contemplatie, de rust, de stilte en de onverstoorbaarheid waarmee Abramovic haar performances vormgaf (The artist is present). Niet zo de veteranen, die hulpvaardig als altijd de scheidsrechter van adviezen voorzagen en aanvullende spelregelkennis – helaas zonder daarvoor de waardering te krijgen. Maar in plaats daarvan een plek voor zelfinzicht, dan jammer genoeg wel naast het veld (Confession).
De Servische kunstenares hield niet van opgelegde beperkingen en wellicht daardoor geïnspireerd dacht het coachduo dat AFC met twaalf man mocht beginnen, ook natuurlijk omdat de twaalfde man van Overamstel niet langer gehinderd werd door objectiviteit.
Het werd 1-4 toen de spits van Overamstel zich tegen Mario liet aanvallen (eerste tegendoelpunt voor Evert uit een penalty dus) en 2-4 na een slimme combinatie.
Weg waren de rust en concentratie die nodig zijn voor het volbrengen van een kunstwerk en in een hotseknotsbegoniawedstrijd is AFC niet op zijn best. De serene sfeer op de bank veranderde in een schreeuwkunstwerk (AAA-AAA), dat meteen in de collectie van het Stedelijk had kunnen worden opgenomen.
Gelukkig bleef het bij deze stand en haastten de spelers zich naar de kleedkamers.
Om de tentoonstelling te betreden, moet (kun) je je tussen twee naakte mensen doorwurmen zodat je meteen wat de aard van de tentoonstelling is (Imponderabila).
Mochten de veteranen zich hebben willen douchen in de krappe en vervallen doucheruimte van Overamstel, dan zou ook die performance weer uitgevoerd dienen te worden. Vanwege de privacy zou de video niet voor toeschouwers beschikbaar zijn, die daardoor dan veel zouden missen.
Maar genoeg kunst, volgende week het echte werk.
@f